Zhongguo de youxì, czyli chińskie gry, stanowią wkład do globalnej kultury pop nieznany nigdzie indziej. Branża gier w Chinach stoi na czele wszystkich światowych rankingów zarówno pod względem wielkości rynku, jak i ilości graczy, gdzie pozostaje niedościgniona, przez co eksport gier do Chin może okazać się wyjątkowo opłacalny. Szacuje się, że w samym 2022 r. osiągnęła przychód w wysokości 265,84 miliardów RMB (ok. 157,703 miliarda złotych). Dla porównania, w Polsce ocenia się, że w tym samym roku w Polsce przychód wyniósł ok. 6,03 miliarda złotych. Do branży zalicza się gry mobilne, komputerowe, gry na konsole czy na VR.
Gracze w Chinach – charakterystyka
Chiny posiadają największą populację graczy na świecie, co sprawia, że chiński rynek gier komputerowych nie tylko szybko się rozwija, ale i stanowi obiecującą niszę dla nowych wydawców oraz tych, którzy pragną poszerzyć odbiór swojego produktu. Poznanie charakterystyki umożliwi przyjęcie najefektywniejszej strategii marketingowej, a także przystosowanie swojego produktu do potencjalnego konsumenta.
Ze względu na różnice w przyjętej metodologii i samą wielkość operowanych danych, precyzyjne oszacowanie ilości graczy nie jest możliwe. Przykładowo portal Newzoo wskazuje liczbę graczy w Chinach w 2022 r. na 699,6 mln, podczas gdy Allcorrect podaje 664 mln w tym samym roku. Według Flanders Investment & Trade w 2020 r. 48% spośród wszystkich graczy stanowiły kobiety, co jest trendem wzrostowym w porównaniu do poprzednich lat – jeszcze w 2015 r. stanowiły zaledwie 43,1%.
Zgodnie z raportem opublikowanym przez Niko Partners aż 97% osób w wieku 18-24 i około 90% osób w wieku 25-35 w Chinach samodeklaruje się jako gracze. Allcorrect wskazuje, iż przeciętny gracz w Chinach miał 35 lat, co czyni go starszym od europejskiego (31,3 lata) i amerykańskiego odpowiednika (33 lata).
Chińskie gry – co się sprzedaje w Chinach?
Na uwagę zasługuje istotny szczegół, który odróżnia rynek chiński od zachodniego, mianowicie różnica w popularności platform do grania. Według portalu Statista, aż 655,88 mln ludzi w Chinach gra na urządzeniach mobilnych, 324 mln gra na PC, podczas gdy jedynie 15,9 mln korzysta z konsol – w badaniu było możliwe wybranie kilku odpowiedzi. To wszystko sprawia, że wydawcy gier skierowanych głównie na konsole nie są zbyt popularni w Chinach i muszą dostosować swój produkt do innych urządzeń elektronicznych. Model prowadzenia biznesu w Chinach wymaga dostosowania i zmienienia dotychczasowej strategii.
Najpopularniejszym gatunkiem gier na urządzeń mobilne są gry MMORPG i fabularne gry akcji, z czego szacuje się, że ich udział w rynku gier mobilnych według przychodów w 2022 r. stanowi 26%. Popularnością cieszą się również gry strategiczne i tzw. karcianki, z czego obydwie uzyskują ok. 13% udziału w rynku. Należy odróżnić karcianki od gier karcianych – do pierwszej kategorii należą takie tytuły jak Gwint czy Hearthstone, podczas gdy do drugiej kwalifikują się klasyczne gry karciane – poker czy brydż.
Najpopularniejszą stylistyką jesli chodzi o chińskie gry komputerowe jest szeroko pojęte fantasy, głównie z elementami magicznymi. Niesłabnącym zainteresowaniem cieszy się również estetyka post-apokaliptyczna, a także ta, która przedstawia czasy współczesne. Unikalną charakterystyką chińskiego rynku jest jego upodobanie do rodzimych mitów i legend, przez co gry odwołujące się do nich stanowią ważny element branży gier.
W co jeszcze gra się w Chinach? Mając na uwadze powyższe, warto przytoczyć tytuły gier, które osiągnęły niepodważalny sukces na chińskim rynku. Przykładowo gra Honor of Kings studia Tencent osiągnęła przychód w wysokości 2,2 miliarda USD i szacuje się, że korzysta z niej ponad 100 mln użytkowników każdego dnia. Gra należy do gatunku MOBA z elementami fantasy, została wydana na urządzenia mobilne. Kolejnym tytułem, który stał się znany na cały świat jest Genshin Impact, który został wydany przez chińskie studio miHoYo. Choć według szacunków gra w niego „jedynie” 9 mln graczy dziennie, to uzyskał przychód szacowany na 1,56 miliarda USD. Ponownie jest to osadzona w świecie fantasy typowa fabularna gra akcji z otwartym światem, którą wydano na kilka różnych platform.
Nadzór nad branżą gier w Chinach
Nadzór na branżą gier w Chinach sprawują liczne instytucje państwowe, które kontrolują, aby ani nie dochodziło do różnego rodzaju nadużyć, ani do promowania nieakceptowalnych treści. Spośród tylko tych głównych należy wymienić Ministerstwo Kultury ( 文 化 部 Wenhua bu), Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnej (工信部Gongxin bu) oraz Państwową Administrację Prasy, Wydawnictw, Radia, Filmu i Telewizji (国家新闻出版广电总局 Guojia xinwen chuban guangdian zongju).
Ministerstwo Kultury zajmuje się wyznaczaniem i koordynowaniem planów rozwojowych oraz kontrolą gospodarczą branży. Ministerstwo Przemysłu i Technologii Informacyjnej przede wszystkim odpowiada za opracowywanie odpowiednich rozporządzeń i regulacji dotyczących branży gier, a także monitoruje ich egzekucje u podmiotów, zwłaszcza zagranicznych. Z kolei oraz Państwowa Administracja Prasy, Wydawnictw, Radia, Filmu i Telewizji zatwierdza wydawnictwa i dystrybutorów gier komputerowych, a także rejestruje prawa autorskie z nimi powiązane.
Warto jednak wspomnieć, że ilość ingerujących organów państwowej administracji jest znacznie większa, lecz ich rola jest zazwyczaj ograniczona do nadzoru nad konkretnym elementem – np. Ministerstwo Edukacji ( 教 育 部 Jiaoyu bu) ostrzegało o problemie uzależnień od gier u dzieci i wzywało do wydania stosownych regulacji, a Departament Propagandy Komitetu Centralnego Komunistycznej Partii Chin ( 中 共 中 央 宣 传 部 Zhongong zhongyang xuanchuan bu) kontroluje przedstawione treści.
Każdy prowadzący biznes w Chinach musi liczyć się ze specyfiką chińskiego prawa, a także licznych uregulowań prawnych, które znacząco różnią się od europejskich standardów. Za niedostosowanie się do nich dana gra może nie uzyskać licencji od Ministerstwa Kultury, przez co nie zostanie dopuszczona na rynek chiński. Gra może być ogólnie zakazana albo na konkretnej platformie, przez co uprzednio należy dostosować ją do chińskich regulacji. Przykładowo, producenci gier online zobowiązani są wymagać, aby gracze rejestrowali się za pomocą ważnego dowodu tożsamości celem ograniczenia czasu grania przez nieletnich. Inny wymóg dotyczy nieprzedstawiania konkretnych elementów w grach, takich jak przemoc czy sceny erotyczne, nawet w grach przeznaczonych dla dorosłych, przez co słynny polski produkt, Wiedźmin 3, musiał ocenzurować swoje sceny erotyczne, aby zostać wypuszczonym w Chinach.
Konkluzja
Reasumując, rynek gier w Chinach jest największym i najbardziej dochodowym na świecie, przez co każde przedsiębiorstwo z branży, które jest niezainteresowane eksportem do Chin traci ogromną możliwość do zarobku. W Chinach prym wiodą gry mobilne, w które zasadniczo gra co drugi obywatel. Jednakże, zarówno rynek, jak i regulacje faworyzują rodzimych wydawców, przez co zalecana jest konsultacja z odpowiednimi organizacjami, które umożliwią bezpieczne zaistnienie w świadomości chińskich przedsiębiorców i weryfikację chińskich firm, które byłyby chętne do współpracy. Czerwona krew, szkielety czy ukazywanie przemocy – to tylko niektóre spośród licznych i zawiłych zakazów w branży.
Jeśli zainteresował Cię nasz artykuł, sprawdź także inne tematy poruszane przez nasz blog o Chinach, np. podatki w Chinach czy eksport towarów do Chin. Więcej informacji o nas dostępne jest w zakładce w zakładce – prawnik Chiny.
Artykuł Natalii Wilczyńskiej