SPRZEDAŻ ALKOHOLU DO CHIN

biznes w Chinach | 30 maja 2023

Jak można sprzedawać alkohol w Chinach? Przemysł alkoholowy jest jedną z najbardziej dochodowych i stabilnych branż na świecie. Wśród krajów o rosnącym popycie na napoje alkoholowe śmiało można wyróżnić Chiny, będące największym na świecie konsumentem napojów alkoholowych. Konsumpcja alkoholu w Chinach wynosi ok. 62 miliardy litrów rocznie i jest napędzana głównie przez rosnącą klasę średnią. Mimo ogólnego konsumpcyjnego patriotyzmu, w branży spożywczej często zdarza się, że Chińczycy wolą sięgać po towary producentów zagranicznych. Do takich branż niewątpliwie należy alkohol, w przypadku którego istnieje popyt na droższe produkty, oferowane przez zagraniczne marki.

 

Alkohol w Chinach – popularne rodzaje

Popularność branży alkoholowej rośnie zwłaszcza wśród młodych Chińczyków, którzy coraz bardziej skłonni są do próbowania nowych napojów i smaków, nie tylko jeśli chodzi o chińskie alkohole. Do coraz popularniejszych trunków należy wódka. Kluczowym graczem na chińskim rynku w tym zakresie pozostaje Absolut. Chińscy konsumenci chętnie sięgają też po produkty marek takich jak SKYY Vodka, Smirnoff, Stolichnaya, Eristoff czy Grey Goose. Marki te odpowiadają za prawie 90% konsumpcji wódki w Chinach. Niewątpliwie jest to rosnący rynek o dużym potencjale, warty ryzyka. Ryzyko to musi zostać jednak dobrze przemyślane i przekalkulowane, bowiem za dużym potencjałem, idą też duże zobowiązania, ciążące na przedsiębiorcach. Przed eksportem jakichkolwiek produktów konsumpcyjnych do Chin, konieczne jest zapoznanie się z obowiązującymi przepisami i normami w celu uniknięcia problemów.

Jak pod tym względem wygląda eksport alkoholu? Jeśli chcesz zobaczyć swoje alkohole na półkach chińskich marketów, musisz przejść długi i rygorystyczny proces, od przestrzegania przepisów importowych i uzyskania wymaganej dokumentacji po zlokalizowanie idealnych rynków i dotarcie do konsumentów. Konieczne jest upewnienie się, że oferowane alkohole są zgodne z przyjętymi w Chinach standardami o rekomendacjami dot. bezpieczeństwa żywności (standardy Guobiao, 中华人民共和国国家标准).

Sprzedaż alkoholu do Chin – jak wygląda procedura?

Przyjmowane standardy często ulegają zmianom, więc należy na bieżąco weryfikować aktualność posiadanych informacji. Większość producentów alkoholi woli nawiązać współpracę z chińskimi agentami importowymi lub firmami dystrybucyjnymi działającymi lokalnie, co znacznie usprawnia eksport ich towarów do Chin. Znalezienie i odpowiednie zweryfikowanie wybranego kontrahenta może okazać się wyzwaniem. Duzi dystrybutorzy, obejmujący swym działaniem zasięg regionalny lub ogólnokrajowy, często koncentrują się na rozwijaniu relacji z dużymi producentami, pomijając małych i średnich producentów. Ci z kolei, muszą szukać odpowiednich dla siebie partnerów wśród dystrybutorów lokalnych i prowincjonalnych, co znacznie utrudnia proces ich rzetelnej weryfikacji. Wybrany kontrahent musi posiadać ważną licencję zezwalającą na import oraz osobiste i biznesowe certyfikaty celne.

Gdy już wybierzemy i podpiszemy umowę z właściwym, chińskim importerem, zajmie się on formalnościami związanymi z rejestracją Twojej firmy jako podmiotu importującego towary do Chin w Krajowym Urzędzie ds. Certyfikacji i Akredytacji (CNCA, 中华人民共和国认证监督委员会) oraz w Urzędzie ds. Kontroli Jakości, Inspekcji i Kwarantanny (AQSIQ, 中华人民共和国国家质量监督检验检疫总局).

Po rejestracji otrzymasz numer rejestracyjny. Następnie alkohole importowane do Chin koniecznie muszą zostać oznakowane zgodnie z chińskimi standardami etykietowania żywności.

UWAGA: Brak stworzenia etykiety zgodnej z regulacjami sprawi, że nie zostanie ona zaakceptowana przez podległy AQSIQ, Chiński Urząd ds. Inspekcji Importu, Eksportu i Kwarantanny (CIQ, 出入境检验检疫局), a co za tym idzie, produkt nie zostanie dopuszczony do obrotu.

Co musi mieć na etykiecie alkohol z Chin?

  • Rodzaj zbioru produkcyjnego w przypadku wina, np. wytrawne czerwone
  • Zawartość alkoholu w produkcie
  • Kraj pochodzenia produktu
  • Masa netto, czyli objętość produktu zadeklarowaną konsumentowi na opakowaniu
  • Data produkcji
  • Nazwa produktu
  • Adres i kontakt do chińskiego dystrybutora produktu
  • Instrukcje dotyczące przechowywania napoju oraz datę jego przydatności
  • Dodatki, dodane do alkoholu
  • Kod kreskowy

Wymagane są zarówno etykiety sporządzone w oryginalnym języku producenta, jak i etykiety przetłumaczone na język chiński. Rejestracja etykiety wiąże się z przekazaniem CIQ wymienionych ponizej dokumentów.

  • Kopia etykiety produktu w języku chińskim (wersja papierowa)
  • Cyfrowa wersja etykiety w języku chińskim (można ją pozyskać po rejestracji na stronie AQSIQ)
  • Kopia oryginalnej etykiety
  • Wykaz składników produktu (jeśli nie jest to wyraźnie wskazane na etykiecie)
  • Certyfikaty potwierdzające otrzymanie wszystkich nagród uzyskanych certyfikatów i otrzymanych nagród, wskazanych na etykiecie

Etykietę sporządzoną w całości w języku chińskim, łącznie z nadaniem produktu chińskiej nazwy, należy zarejestrować w bazie CIQ przed pierwszym importem.

Po zatwierdzeniu dokumentów przez urząd, etykiety należy wydrukować i umieścić na produktach. Chińska etykieta musi mieć co najmniej taki sam rozmiar jak etykieta międzynarodowa oraz musi być wyraźnie widoczna na opakowaniu. Czasem warto pozyskać podobne produkty dostępne na chińskim rynku i podejrzeć ich sposób etykietowania towarów. Etykiety mogą znaleźć się na produktach przed wysyłką towarów lub po ich przybyciu do chińskiego magazynu.

Jak sprawdzane są alkohole importowane do Chin?

Gdy nasze produkty dotrą na miejsce do Chin, zostaną poddane kontroli przeprowadzanej przez CIQ. Urząd kontroluje wszystkie towary wwożone na terytorium Chin pod kątem przestrzegania obowiązujących regulacji. Po zatwierdzeniu towarów współpracujący z Tobą agent importowy otrzyma właściwy certyfikat, a towar przejdzie następny etap kontroli – etap odprawy celnej.

Organy celne sprawdzą poprawność niezbędnych dokumentów, do których należą:

  • certyfikat pochodzenia,
  • świadectwo butelkowania,
  • certyfikat analizy przeprowadzenia analizy żywności, służącej do oceny składu oraz jakości żywności,
  • Świadectwo Zdrowia – ważne, aby było to oficjalne potwierdzenie wydane przez właściwy organ kraju producenta,
  • list przewozowy,
  • faktura handlowa,
  • certyfikat eksportowy,
  • lista składników produktów,
  • dokument zatwierdzający sprzedaż produktów,
  • dokument potwierdzający ubezpieczenie towaru w przypadku przewozu drogą morską

Po dokonanej odprawie celnej i zapłacie niezbędnych należności, różniących się w zależności od rodzaju eksportowanych dóbr oraz od kraju pochodzenia, chiński partner zajmuje się dystrybucją Twoich towarów na chińskim rynku. Nakładane podatki akcyzowe różnią się w zależności od rodzaju oferowanego trunku. Obecnie Chiny nakładają 10% podatku akcyzowego i 13% podatku VAT na importowane wina. Równocześnie, w przypadku whisky, akcyza wynosi 20%, przy wciąż 13% podatku VAT. Należy więc zorientować się, jaką akcyzą są obciążone interesujące nas produkty.

Podsumowanie

Rynek alkoholu w Chinach z pewnością jest sporą szansą dla polskich przedsiębiorców, zwłaszcza dla producentów wódki. Polska, jako największy producent wódki w Unii Europejskiej zadbała już o znalezienie się „polskiej wódki” wśród regionalnych produktów, chronionych w Chinach na podstawie umowy UE – Chiny, chroniącej 100 europejskich produktów z oznaczeniami geograficznymi. Czy inne polskie trunki pójdą w ślady Polskiej Wódki i postarają się o swoje miejsce w kieliszkach i kuflach Chińczyków? Na pewno podjęty w tym celu wysiłek jest tego wart, a polski alkohol w Chinach może stać się popularny.

Jeśli zainteresowała Cię treść tego artykułu, sprawdź także inne publikowane przez nasz blog o Chinach. Więcej informacji o nas możesz znaleźć w zakładce – prawnik Chiny.

Artykuł autorstwa Weroniki Oszajcy

Zapisz się do naszego newslettera

Zapisując się do newslettera akceptujesz jednocześnie naszą politykę prywatności.